Ekonomi

Stellantis, otomotiv sektörü sıkıntıları arasında kâr düşüşü konusunda uyarıyor

Avrupa’daki otomobil üreticileri, zayıf talep ve artan maliyetlerle karakterize edilen zorlu bir ekonomik ortamla karşı karşıya kalıyor ve bu durum birçok önde gelen şirketin kâr uyarısı yapmasına neden oluyor. Dünyanın dördüncü büyük otomobil üreticisi olan Stellantis, bugün Çin ve ABD gibi önemli pazarlarda azalan taleple mücadele ettiğini ve Avrupa Birliği ile Pekin arasında yaklaşan bir ticaret savaşı tehdidiyle karşı karşıya olduğunu açıkladı. AB, iddia edilen sübvansiyonlar nedeniyle Çin’den ithal edilen elektrikli araçlara gümrük vergisi uygulamayı sonuçlandırma aşamasında.

Sektörün piyasa değeri üzerindeki etki önemli oldu ve milyarlarca avro kayboldu. Stellantis’in hisseleri yaklaşık %11 düşerek Aralık 2022’den bu yana en düşük seviyesine ulaştı. Şirketin hisseleri bu yıl %38 değer kaybetti ve bu durum Stellantis’i Avrupa’da en kötü performans gösteren otomobil üreticisi haline getirdi.

Aston Martin da bugün, Çin’deki düşen talebi nedenler arasında göstererek tam yıl kâr uyarısı yaptı. Şirketin hisseleri, yaklaşık iki yıllık düşük seviyeye inerek %20’ye varan oranda değer kaybetti. Bu ayın başlarında Mercedes-Benz ve BMW gibi diğer lüks otomobil üreticileri de benzer uyarılarda bulunmuştu.

Otomotiv endüstrisinin bir diğer büyük oyuncusu olan Volkswagen, üç aydan kısa bir süre içinde ikinci kez 2024 kâr tahminini aşağı yönlü revize etti. Bu açıklama Cuma günü geç saatlerde yapıldı ve Pazartesi günü Volkswagen’in hisseleri %2,8’den fazla düştü.

Bu şirketler, satışlarının yaklaşık üçte birini oluşturan Çin pazarına büyük ölçüde bağımlı olmuşlardı. Ancak şimdi Çin’de zayıflayan bir ekonomi, yerli otomobil üreticilerinden artan rekabet ve elektrikli araç (EV) sektöründe yoğun bir fiyat savaşıyla karşı karşıyalar.

Avrupa’da yeni otomobil satışları düşüş gösterdi ve Ağustos ayında %18,3’lük bir düşüşle üç yıllık düşük seviyeye ulaştı. Almanya, Fransa ve İtalya gibi büyük pazarlar önemli kayıplar yaşadı ve EV satışları da düşmeye başladı.

Stellantis, özellikle Kuzey Amerika’daki durumdan etkilendi ve burada pazar talebini yanlış değerlendirdi. Şirket, üretimi kısmak ve bayi lotlarında değer kaybeden araçlarda derin indirimler yapmak zorunda kaldı.

Sonuç olarak, Stellantis yıl için düzeltilmiş kâr marjı tahminini çift haneli rakamlardan %5,5 ile %7 arasına düşürdü ve 5 milyar avro (5,6 milyar dolar) ile 10 milyar avro arasında değişen negatif nakit akışı konusunda uyarıda bulundu.

Avrupalı otomobil üreticilerinin ileriye dönük 12 aylık fiyat-kazanç oranları yaklaşık 3 civarında seyrediyor ve bu oran GM ve Ford gibi ABD’li muadillerinin yanı sıra dünyanın en büyük otomobil üreticisi olan Toyota’nın oranlarından önemli ölçüde düşük.

Avrupalı otomobil üreticilerinin mücadelesi, aynı zamanda daha iyi ve daha ucuz elektrikli araçları daha hızlı bir şekilde geliştirebilen Çinli rakiplerden gelen artan rekabetten de kaynaklanıyor. Geleneksel Avrupalı otomobil üreticileri, yeni ve daha uygun fiyatlı modeller geliştirmeye ve üretim hatlarını dönüştürmeye büyük yatırımlar yaparken, nakit akışı zorlukları ve fabrikalarındaki kapasite kullanım sorunlarıyla karşı karşıya kalıyorlar.

Volkswagen’in Çin’deki pazar payının düşmesi ve Avrupa’da azalan talep, şirketi Almanya’daki fabrikaları kapatmayı düşünmeye itti ve bu durum IG Metall sendikası ile çatışma riskini doğurdu. Volkswagen ile sendika arasındaki ücret görüşmeleri geçen hafta başladı.

Reuters bu makaleye katkıda bulundu.

Bu makale yapay zekanın desteğiyle oluşturulmuş, çevrilmiş ve bir editör tarafından incelenmiştir. Daha fazla bilgi için Şart ve Koşullar bölümümüze bakın.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu